Monday, August 28, 2006

Truls har börjat i skolan!

Mamma & pappa lånade Leo i helgen. Promenadsällskap! Jag och Truls åkte till Jakt & Fiskemässan på Bosjökloster. Tänkte att det var bra miljöträning för honom. Han skötte sig ypperligt tills vi kom till övre terassen där de hade en sprakande ljudanläggning och Truls blev JÄTTErädd och kunde inte gå längre. Han ville inte ens bli mutad med godis... Godisnarkoman som han är. Jag fick i alla fall köpt Jeppes jaktbok - jag & Leo är ju med på bild i den. Det är min kompis Kristofer Hansson som har tagit alla bilderna. Jättefina!

Efter turen på Jakt & Fiskemässan åkte jag & Truls till Eslöv där vi skulle gå kurs. Eftersom vi var lite tidiga så tog vi en promenad i skogen vid skjutbanan - Truls lyssnade, men reagerade inte speciellt på skotten. Bra!

Kursen jag och Truls har börjat på är "vardagslydnad". Ska kunna gå fint i koppel, stanna kvar, inkallning och då med störning av andra hundar. Kursen är för 2 instruktörer som utbildats av Jeppe (och som var hjälptränare hos Jeppe när jag gick med Leo). http://www.hundagarkompetensen.se/ Jag vill annars ta det så lungt som möjligt med Truls träning. Planen är att "endast" träna kontakt, stanna kvar, inkallning, gå fint vid sidan & stoppsignal tills han är drygt 12 månader... När jag börjar räkna upp allt så känns det helt plötsligt ganska mycket!

På kursen hade de även högtalare så Truls var inte sig själv (hade ju tidigare blivit rädd på Bosjökloster...) Han är säkert sig själv nästa gång.

Kan även rapportera att Truls nu väger 21 kg och är ca 52cm hög (inte så lätt att mäta...)

No comments: