Tuesday, February 20, 2007

Söndagsträning i Torpsbruk

Jag & Truls satte oss i söndags kl 7.30 i bilen för avfärd mot Torpsbruk. 2½ timme senare var vi framme hos Birgitta & Janne (gick riktigt fort att köra denna gången).

Vi började med en kopp kaffe innan jag & Truls, Birgitta & Tjalle och Katarina & Ken åkte ut för att träna. Vi började med att gå lite fot sen hade vi stadgeträning där vi kastade en dummy fram och tillbaka. Efter det gick vi på linje utan varken skott eller kast (det sista vi vill är ju att skapa onödiga förväntningar). Som avslutning fick de komma ut ur bilen en och en och göra en markering. Markeringen gjordes en gång till men då fick de gå iväg en sväng innan de fick komma tillbaka och göra ett linjetag. Efter detta var grabbarna trötta så vi åkte hem och åt pizza!

Grabbarna skötte sig bra - Truls är lite senare än sin bror i utvecklingen så jag kommer att ta det lugnt någon månad till med apporteringsträningen. Så framöver ska jag fortsätta med fot- och stadgeträningen. Ken var jätteduktig och Tjalle var nog den lyckligaste hunden jag någonsin sett när han fick apportera. Benen hann nästan inte med honom när han rusade iväg och sen snabbt tillbaka till Birgitta.

När jag kom till mina föräldrar för att hämta Leo så körde jag ett kort fot-pass med Truls igen - vilket gick JÄTTEbra och jag är så nöjd.

Jag känner mig lugn i fråga om Truls apporteringsträning. Och ännu lugnare blev jag när jag läste Altiquins Training Program http://www.altiquin.labradors.com/f-train.html

2 comments:

Tina said...

Kul att det går så bra med Truls och att du är nöjd med honom. Skönt också att läsa om att det finns fler som lugnar sig med apporteringsträningen. Ibland får man komplex när man läser på vissa bloggar.
Tina

Anonymous said...

HEj Leo och Truls!
Hur har ni det i SLottsstaden? Boxern Enzo har saknat er sen vi flyttade ut på landet i september. JAg brukar kika in här ibland och se hur ni har det, Enzo har fått en helt ny blogg. Kolla gärna in om ni vill.

Pernilla och Enzo