Sunday, November 02, 2008

Underbar helg!

I fredags efter lunch körde jag upp till Katarina i Växjö. Skipper som tillfälligt var hemma hos Katarina var på väg ur höglöpet, men jag tycker att Truls skötte sig bra.

Lördag hade vi i sista stund planerat in en halvdags fasanjakt (todde vi...) på Wanås. Vi gick upp kl. 5.45 och då var det -6 grader ute. Brrrr! En liten promenad med hundarna och sen frukost innan vi åkte och hämtade Emil & Pete för att sen bege oss neråt. Vid samlingen får vi reda på att det är änder istället. Jag sa att jag bara skulle vara med i "studerande syfte". Jaktledaren bara tittade på mig och sa -det kan du glömma! Vi har ont om apportörer.


Wanås

Jag tittar lite bedjande på Katarina och hon säger bara att jag ska ta det lugnt. Katarina & Emil får åka iväg till ett ställe och jag får åka med en annan som har en cocker på 1 år. Till samma ställe åker även en tjej med en 1½ årig hane. Skyttarna ställer upp sig. "Sjön" till vänster om vallen var i stort sett helt igenfrusen, men det var öppet vatten till höger. Som tur var så sköt inte skyttarna så bra, så det föll inte så mycket. Några änder hamnade på isen och dit kunde vi inte skicka hundarna. Vi koncentrerade oss istället på högra sidan. Truls hittade först en and i vassen och sen såg jag en and ute på blankvattnet ca 30 meter ut. Insåg ganska snabbt att Truls trots allt var den med mest erfarenhet och att jag var tvungen att dirigera honom dit. Efter stoppsignal och något tecken tog han anden. Gissa om jag var glad över att ha kunnat dirigera Truls. Vi försökte sen ro ut och hämta änderna på isen, men isen var för tjock så det gick inte. De fick hämtas senare.


Katarina, Twiggy & Skipper står redo.

Efter ett par drev var det lunch och Truls hade då hämtat 3 änder. Vi fick då reda på att det var heldag + kvällssträck! Det var bara att ringa Camilla & Birgitta och säga att det inte blev någon middag på kvällen.


Här har vi dem igen...


Fina Pete

Det näst sista drevet som jag hade Truls ute på, så stod vi på en kant och såg en skadskjuden kricka segla iväg. Jag markerade och traskade iväg en bit och dirigerade sedan Truls dit. Han lyssnade bra på mina signaler och krickan kom hem. Detta var den sista fågeln som Truls tog hem. Drevet därefter blev det inget och sen satte jag en trött Truls i bilen. Jag tycker att Truls skötte sig mycket bra. På kvällssträcket stod jag med Katarina, Twiggy & Skipper. Efter att ha lämnat Emil & Pete så var vi tillbaka i Växjö kl 20. Då var vi både trötta & hungriga efter att ha varit borta i 13 timmar. En pizza till middag blev det! Vi gick och lade oss tidigt!


Skyttar och apportörerna.

Igår efter frukost och en promenad med hundarna åkte vi ut till Birgitta & Janne. Efter att miss Fine & Kate varit ute en och en så fick Truls och Twiggy träna lite. Fick en massa bra tips med mig hem. Det är ju de små tipsen som gör helheten. Tack för hjälpen Birgitta! Sen fick vi underbart god lunch/middag hos Birgitta & Janne. Andskav med gräddsås och paj & vaniljglass till efterrätt.


Miss Fine tyckte att de stora djuren var konstiga. Och var tvungen att titta lite närmre på dem.


Birgitta & miss Fine...


Truls i solen på träningen för Birgitta igår.

En helt underbar helg! Tack Katarina för att vi fick komma och hälsa på er. Det var så mysigt!

3 comments:

Anonymous said...

Go Trulle-go Trulle! Vad duktiga ni är! Trötta? Men det e ju såååå kul!Kram Annelie med surmorris som fick gå en heldag utan en enda apport.....(det var minst 2 hundar som kastade sig över varje fågel, så jag tyckte inte det var ide, liksom..)

Anonymous said...

Vad duktiga ni är. Jätteroligt att läsa och härliga bilder!
Det var tydligen kommande helg som tummarna skulle hållas för er men det var inte i onödan.
Peter får nog måla väggarna i nya tvättstugan själv för det går ju bara inte utan tumme (eller tummen mitt i hand kanske passar bättre?) ;)

Ha det gott!
Kram
Jill

Gert said...

Åh lite avundsjuk blir man allt, åker dit för att titta på och så vips får ni vara med i "hetluften", låter iaf som om du är nöjd.
Ska bli kul att se er i helgen.