Wednesday, March 15, 2006

Massor av träning!

I helgen var det massor av träning. Jag och matte gick en kurs i Bromölla för Jens Palmqvist. När vi gick vår morgonrunda sa matte att hon tyckte att det var lite kallt... Vaddå kallt?!?! Det var ju bara -10 och lite blåst. Förutom jag och matte på kursen var där 8 andra hundar och deras hussar och mattar. Jag fick träna minnet mycket samtidigt som jag hade fullt upp med att hålla reda på vart min matte gick. Sen grillade människorna korv - och allt jag fick var ett torrt korvbröd!

På eftermiddagen hade vi en klappjakt på dummies. När människorna såg en röd dummy komma flygade så skulle de skicka en hund direkt för den var skammad. Sen satte människorna dummiesar på andra sidan en stenmur. Jag hade först lite problem med att förstå att jag skulle ÖVER muren när matte skickade ut mig på ett linjetag, men jag klarade det till sist.

Vi tränade i ca 5½ timme i kallt, men soligt väder. När vi kom tillbaka till stugan var jag så trött att jag gick och lade mig direkt.

På söndagen var vi på träning i Örtofta igen. Och jag tror att instruktören trodde att matte hade med sig en annan hund... Jag var nämligen inte klassens clown utan jag var som jag brukade och var jätteduktig. I måndags frågade kunderna på jobbet matte vad hon hade gjort med mig i helgen för jag var så trött.

Eftersom det börjar bli ljusare på kvällarna så har matte & jag hunnit träna lite efter att vi har kommit hem från jobbet. Matte försöker träna in dirigering utan tecken och bara säga vilket håll jag ska. Ibland förstår jag direkt och ibland får matte hjälpa mig lite.

1 comment:

Anonymous said...

Hej Leo, så kul det låter att få gå på kurs! Flera kurser till och med! Jag får minsann bara gå här hemma och traggla själv tillsammans med min matte:(