Monday, October 09, 2006

Andjakt på Nyboholm med Leo

I fredags lunch åkte jag & Leo till Nyboholm för att vara med på årets första andjakt. Jakten var på fyra drev. De två första dreven var över "enkel" åkermark och de två avslutande dreven föll änderna ner bland sockerbetor. Jag valde att inte skicka Leo alls på första drevet. Dels för att han ska lära sig att han inte alltid får hämta, dels för att det inte föll så många och slutligen så var andra hundar närmre.


Betor sätter verkligen hundarna på prov. Leo jobbade på bra och jag är nöjd med det han presterade. Han söker bra bland betorna och hittar viltet snabbt. Leo låter ju en del, men på jakt låter han "bara" när jag tar honom ur bilen och på flaket till första drevet. Så fort vi kommer av traktorflaket så tystnar han. Det är ju tur för vi vill ju inte störa jakten...

Det blev 90 änder! Tror att Leo hämtade 15-20 st av dessa. Efter sista drevet bjöd Kristofer & Annika på middag. En gryta på and, gås & råka och äppelpaj till efterrätt. Mycket gott!

Sen körde vi till mina föräldrar för att hämta Truls.

2 comments:

Tina said...

Duktig Leo men åt du verkligen råka!
Tina

Susanne said...

Japp, råka var det. Jag måste erkänna att jag var något skeptisk när jag hörde det (de sa bara "svartfågel" först)och innan jag smakade. Gott var det i alla fall!