Sunday, October 19, 2008

Truls på jakt!



Igår hade jag fått möjligheten att få ta med Truls att bara sitta passiv på en andjakt. Vilken möjlighet! Truls fick gå fot hela tiden och sitta passiv. Nyttigt! Fotgående fungerad bra och det känns skönt.


Samling och information till apportörerna.

Vi första drevet i betorna placerade jag och Truls ganska långt bak och höll koll på det som föll där. Två änder gick ner där och den ena hämtade Anders med sin hund och den andra hämtade Gert & Fender när drevet var över. När Fender hämtat anden lade Gert ut den i betorna och Truls fick göra ett litet sök på den. Han hittade den snabbt och lämnade av fint till mig.


Vyn bakom oss vid andra drevet.


Några av apportörerna.

Vid andra drevet föll det en hel del framför oss, men Truls satt fint vid min sida. Efter det åkte vi till "nässelhavet" som var tredje och sista drevet för oss.


Kolla in alla nässlor! Allt det gröna är nässlor.


Truls satt och tittade intresserat i början...


...men kopplade av och lade sig ner.

På detta drevet gick en and ner låååångt bakom oss. De behövde hjälp och jag & Truls och Alex med sina hundar gick dit för att hjälpa till. Jag skickade ut Truls på sök i nässlorna. Och han jobbade fin och jag såg att han fick vittring på något och upp går en hare. Jag ropar nej, och blåder inkallning och Truls kommer in. Skönt! Truls lyssnade fint på mig hela tiden och jag är så glad och nöjd med dagen.


Trötta hundar på väg tillbaka efter tredje drevet.

Efter en fantastiskt god lunch åkte jag & Truls hem och de andra fortsatte till mossen.

Tusen tack Alex för den här chansen! Nu ska jag snart åka och träffa Carina för lite träning.

No comments: