Monday, May 11, 2009

Provet!

Först och främst tack för alla grattis ♥

Vi hade fått startnummer 8 och vi skulle vara på plats för andra samlingen kl 10. Får där reda på att en hund är struken. När vi sedan kommer till provplatsen så har vi en snabb genomgång och sedan börjar hunden innan oss. Alltså var det dags att förbereda oss vilket gjorde att jag inte hann se någon hund innan vår start. Det har ju i och för sig ingen betydelse, men det är ju alltid lite roligt.

Provet började med en liten promenad och sedan två väldigt korta landmarkeringar (kråka), uppskattningsvis 10-15 meter på backen. Korta markeringar är alltid jobbiga tycker jag då jag vet att Truls kan strula just för att det är alldeles för lätt, men jag oroade mig i onödan. Sedan en ny promenad ner mot vattnet där jag skulle skicka Truls på ett närsök i hög vass där det låg 3 vilt och 2 skulle in. Jag fick in en trut och en and. Alla som läst om mitt förra prov förstår kanske att jag var extra glad att få truten i hand ;)

Sedan en mycket kort promenad till vattenkanten. Två enkelmarkeringar från båt (and). Min tanke här var... oj, en båt... det har Truls aldrig sett. I vilket fall som helst så spikade han dessa och verkade överhuvudtaget inte bry sig om båten. Sedan en ny kort promenad till sökområdet som jag tyckte var stort, ca 70 meter djupt, längs med vattenkanten och i skogen. Här låg det även vilt i vassen. Truls gjorde ett riktigt bra sök med hög fart, men hela tiden med näsan med sig. Han tog först in en kanin som låg nära och sen gick det i rasande fart och jag fick även in duva, and, trut x 2 (tror jag det var - totalt 5 vilt av 6) och sedan bröt domare Alf Nordlund oss och sa att han var nöjd. Nu fick jag gå bort till startplatsen och vänta på att de skulle skriva klart och den öppna kritiken.

Jag kände att det hade gått bra, men att han hade haft några slarviga avlämningar, bl a på trut som hamnade på mina kängor. Den öppna kritiken var bra och han avslutade med att -då får vi hoppas att han är tyst också. Det var ju inte direkt det jag var orolig för. Jag hade ju förra provstarten i färskt minne då jag plockat tummen ur ögat på honom alldels för tidigt och han "knallade" i koppel. Denna gången höll jag honom på mattan ;) Man får aldrig slappna av med Truls...

Sen kunde jag slappna av och fika och bara umgås med trevliga människor. Jag har sedan jag kommit hem flera gånger tittat på kritiklappen och jo, där står pris 1 :)

No comments: