Monday, January 09, 2006

Träning & harjaktt


Matte har haft en dag extra ledig så vi har hunnit göra en massa kuliga saker tillsammans den här helgen. På fredagen åkte jag & matte till Pia i Dalby för jaktträning. Med och tränade var Ica, Blacky, Gixxer, Selma, Effi, Östen & Zelma (som är min halvsyrra) och deras mattar & hussar. Det var länge sedan vi tränade och det märktes... Jag hade glömt bort att man måste komma ihåg båda dummiesarna vid en dubbelmarkering. Ja, om jag känner min matte rätt så lär vi ju träna på detta den närmasta tiden. Suck!

Bilden ovan har jag fått av Ica & Druttens matte & husse som tog den när de testade sitt nya objektiv till kameran. På bilden har jag precis varit och hämtat en fasandummy på ett sök. Dummien är en av de nya Dokken dummiesarna som matte (& jag) fick i julklapp. Först tyckte jag att de var lite konstiga och ville helst hämta en vanlig dummy istället, men när vi sen skulle ut på ett sök och leta så hämtade jag endast dessa.

På lördagen märkte jag att något var på gång. Matte fixade fika och jag fick på mig mitt fina reflexhalsband. Vi åkte ut till Nyboholm och då var jag helt säker på vad som skulle hända. JAKT! Det var tjejjakt och de skulle jaga hare. Bara tjejer som skyttar och bara tjejer i drevet och till och med 2 tjej-vovvar. Jag var den enda mannen på plats (matte sa att hon hade fått dispans för mig). Första drevet gick det upp rätt många harar, men matte sa att de sprang på fel håll och de sköt bara en som JAG fick hämta. I nästa drev såg vi inte en endaste hare. Skyttarna sa att det blåste lite för mycket. Efter det andra drevet bestämde matte och de andra flickorna sig för att de skulle fika och matte satte in mig i en hundgård tillsammans med en av vovve-flickorna. När matte äntligen kom och hämtade mig så berättade jag för henne att jag minsann hade tyckt att det hade varit lite läskigt att sitta där med en ny tjejbekant. Sen gick vi ytterligare två drev och inte där heller blev det skjutet något. Så dagens jakt slutade och jag fick på mig mitt fina täcke och blev satt i bilen och så gick matte in och åt soppa.

Igår söndag var det ljuvligt väder. Jag minns inte när det var en så blå himmel sist. Jag och matte gick en långpromenad ner om Bo01. Vi stannade och tittade på en häger som satt 5-10 meter ifrån oss. Oj, vilka långa ben den hade... Matte sa att jag inte fick skrämma den. Sen gick vi vidare och jag fick lite labbefnatt på vägen och matte sa att jag sprang som en galning. Sen kom vi till vattnet där jag brukar bada på sommaren och jag gick ner så att magen precis blev lite våt. Matte sa att jag inte fick bada för att det var för kallt och vi hade långt hem. Jag doppade i alla fall mitthuvud i vattnet och sprang sen upp till matte. Sen gick vi hem och tog det lugnt resten av dagen.

No comments: