Monday, September 10, 2007

Träning & höstens första jakt!

Oj, vad trött jag är idag. Jag förstår inte det där med att vila upp mig på helgen. Utan upp tidigt för att åka iväg på hundgrejor. I lördags åkte vi hem till Caroline och tränade. Vi lyckades givetvis pricka in att träna under den värsta regnskuren den dagen. Vi körde linjetag med stoppsignal och sen utkommando. Jag stoppade bara Truls den första gången för när jag skickade honom gång 2 så saktade/stannade han av där jag blåst stopp på honom tidigare. Jag sa nej och han vände direkt hemåt och vi gjorde om. Känns bra att ha ett "positivt nej" på honom där han efter att jag sagt nej snabbt vänder hem igen för att göra om.

Efter det hade vi markeringsträning. För Truls del innebar detta att titta var markeringen faller samtidigt som jag kräver total lydnad runt mina fötter och så hämtade Mio in Truls markering. Detta var mycket bra träning för honom och något jag kommer att fortsätta med ett tag.

Igår åkte jag och hundarna först till Ringsjö Wärdshus där vi åt frukost/brunch med de andra 6 personer som skulle vara med på duvjakten. De som anordnade jakten var Kristofer & Conny (OS medaljörskytten från Sidney) sen var det 3 skyttar och 2 apportörer. Vi åkte sen ut till marken och jag & Leo tog plats inne bland buskarna tillsammans med Annika & Kojak och skyttarna satte sig i sina gömslen. Summan av dagen blev 2 duvor på lite mer än 3 timmar. Jag & Annika hade trevligt och Leo till och med somnade - vilket för Leo är kanon! Solen sken och det var en härlig höstdag. När skyttarna hade tröttnat på att de duvor som kom flög för högt så gick jag och bytte hund. Med Truls passade jag på att träna fotgående nära skyttarna samt kräva att han satt stilla när vi sedan stod och pratade. De två duvorna som sköts fick jag som apporteringsvilt och Truls plockade upp en av dem med fint grepp och kom stolt och visade upp den för mig och lämnade fint i hand. Fick även ett nytt erbjudande om en and- samt en fasanjakt i oktober. Jättekul!

No comments: