Monday, April 13, 2009

Vegy Challenge Cup!

Nyss hemkommen efter VCC efter en liten avstickare till Åsa & Stefan på vägen hem. Tack för god mat ;)

Efter några dagar i stugan i härligt väder så packade jag vid lunchtid igår in Truls i bilen och körde upp till Vegby för att hjälpa till lite. I och med att vi skulle startade ägnade jag mig åt att snitsla parkering, hämta bord & grill och skiva grönsaker och annat viktigt. Efter det åkte vi hem till Katarina där vi fick mat och vin. Tack Katarina för att vi fick bo hos er.

Tidigt, tidigt ringde väckarklockan. Det var samling för funkisarna kl 7 i Vegby. Jag förberedde Truls för dagens start i nybörjarklass och sedan började övriga trilla in. Vi delades in i lag om 2 nkl, 2 ökl och 1 ekl. I vårt lag hamnade Daniel med nkl-hund, Anna-Lena som startade både Leia & Dipper i ökl och Carina med ekl-hund.

Vi har haft en underbart trevlig dag i solen med trevliga lagkamrater och andra startande. Nu ska jag försöka sammanfatta min & Truls dag runt stationerna.

Station 1 - 16 poäng
För vår del var detta en ganska kort enkelmarkering. Snabbt ut och fint upptag, här hade Truls lite löst grepp och dummyn gled ur munnen lite.

Station 2 - 18 poäng
Ett linjetag för vår del. Truls går lite ut åt höger och när han är i jämnhöjd blåser jag stopp och han vänder på en femöring. Visar vänster och blåser söksignal. Och sen var den hemma.

Station 3 - 20 poäng
Det här var en walk-up station. Båda nybörjarhundarna kallades in samtidigt och vi ställes upp och och kopplade loss. Här var det enkelmarkeringar utan skott. Första markeringen faller och den andra hunden hämtar. Andra markeringen faller och den får Truls hämta. Sedan går vi fot en sträcka. Sätter hundarna och en ny markering faller som den andra föraren hämtar. Ännu en markering faller och den får jag hämta.

Station 4 - 15 poäng
Det här såg lättare ut än det var... åtminstone om ni frågar Truls. Han fattade nog aldrig vad som hände och vem som lade dit den breda bäcken på vägen hem *fniss* Enkelmarkering precis innan stengärde. Precis framför oss har vi en ganska bred bäck. Jag skickar Truls som flyger över bäcken och klarar precis att nå över. Spikar markeringen och kommer fort tillbaka. Och det är då han upptäcker bäcken och börjar tveka. Jag tar det säkra före det osäkra och manar på honom. Han tar till slut sats och når nästan över. Glider lite snyggt i vattnet, men kommer snabbt upp och lämnar av fint.

Sen är det dags för lunch och den goda hamburgaren hägrar. Sen blir det ganska lång väntan innan vi får gå ut på vår sista station.

Station 5 - 12 poäng
En enklemarkering som hamnar sämre än vad jag tror vilket gör att jag inte handlar Truls i tid. Enkelmarkeringen hamnade bakom ris i en håla. Truls går ut i rätt område och börjar söka och blir efter en stund för stor. Inte förrän han kommer rätt igen blåser jag söksignal. Så här i efterhand så kan jag ju konstatera att jag skulle blåst söksignal direkt. Men är nöjd trots allt.

Vi fick totalt 81 poäng och hamnade på en 8:e plats. Jag är sååå nöjd och glad! Öppenklass here we come :)

5 comments:

Anonymous said...

stort grattis!sååå duktiga ni är, måste kännas härligt. kram morrisens matte

Jill said...

Vad duktiga ni är och vad roligt och mysigt ni verkar ha haft.
Roligt att läsa!

Kram
Jill

Anonymous said...

Oj.....stort grattis till er båda. Vilken dag ni måste ha haft!!!
Stor kram till Bäste Truls
från syrran Asti med matte.

Pernilla said...

Grattis Trulle och Susanne! Så roligt att det gick bra. Lycka till framöver.

Pernila,Enzo och Molly

Yours Truly said...

Ni var superduktiga!!!!

Birgitta